תיאור מקרה 11.07.2021

תיאור מקרה: מולה שלמה הפכה לחודרנית לאחר 3 שבועות מגרידה

אישה בת 46 פיתחה מולה חודרנית 22 יום לאחר גרידה של מולה שלמה ונותחה בזמן בזכות מעקב זהיר אחרי רמות ß-hCG

מחלה טרופובלסטית בהריון. אילוסטרציה

מחלות טרופובלסטיות הריוניות (GTD) הן ספקטרום של הפרעות המורכבות ממצבים טרום ממאירים (מולה שלמה או חלקית) ומצבים ממאירים (מולה חודרנית, כוריאוקרצינומה, גידולים שמקורם בשליה [PSTT] וגידולים טרופובלסטיים אפיתליואידים). מצב שבו המחלה הטרופובלסטית נמשכת לאחר הטיפול הראשוני עם נוכחות מתמדת של ß-hCG מכונה נאופלזיה טרופובלסטית בתר-מולרית (pGTN).

נכון להיום, אין מידע מפורט בנוגע למהירות בה מולה חודרנית עשויה להתפתח ממולה שלמה. עם זאת, הסיכון לפתח pGTN כלשהו לאחר מולה שלמה בתוך חודש הינו נמוך והוא נמצא בשיאו ב-12 החודשים הראשונים לאחר הפינוי, כאשר רוב המקרים מופיעים בתוך שישה חודשים.

בכתב העת American Journal of Case Reports תואר מקרה של אישה מבכירה (primigravida) בת 46, שעברה שינוי מהיר של שומה חודרנית.

בתחילת הדרך דאגה המטופלת בעיקר מגודל הרחם, שהיה גדול ולא תאם את גיל ההריון. בהערכה מעבדתית התגלתה רמה גבוהה של ß-hCG בסרום (> 300,000 מילי-יחב"ל/ מ"ל) ובהערכה אולטרא-סונוגרפית נמצאה מולה הידטידיפורמית. המטופלת עברה שאיבה וגרידה, ובבדיקה הפתולוגית נמצאה מולה מלאה ללא סימן לממאירות.

22 ימים לאחר מכן, הגיעה המטופלת לחדר המיון עם דימום בנרתיק. רמת ה-ß-hCG בסרום שלה היתה גבוהה (53,969 מילי-יחב"ל/ מ"ל) ובבדיקת סונאר נמצאה נוכחות של נוזלים הממלאים את חלל הרחם.

המטופלת אובחנה בנאופלזיה טרופובלסטית בתר-מולרית והיא טופלה באמצעות כריתת רחם. לאחר הניתוח, רמת ה-ß-hCG בסרום שלה חזרה בהדרגה לערך תקין.

לסיכום, מולות חודרניות יכולות להתפתח גם פחות מחודש לאחר ביצוע שאיבה וגרידה של מולה שלמה. הערכת רמות ה-ß-hCG בסרום צריכה להתבצע בהתאם לקווים המנחים, על מנת להימנע מאבחון מאוחר שעלול להוביל להתפתחות גרורות ולהחמרת הפרוגנוזה.

מקור:

Harsono, AB et al. American Journal of Case Reports. 2021 Jun 15;22:e931156.doi: 10.12659/AJCR.931156.

נושאים קשורים:  מחלה טרופובלסטית הריונית,  מולה שלמה,  מולה חודרנית,  תיאור מקרה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו